Stel je voor: een nieuw tijdperk. De oude wereld stort in. Haar geld is corrupt, haar elite leeg, en haar toekomst verbrand. Uit de rook verschijnt iets nieuws: Aenean Money. Niet uitgegeven door een centrale bank, maar ontstaan uit energie. Niet manipuleerbaar, maar onaantastbaar. Geen product, maar een protocol. En, zo klinkt de slotsom van een meeslepend essay, dat geld bestaat al. Het heet: Bitcoin.
In zijn essay “Aenean Money: The Future of Money & Civilization” neemt auteur en ondernemer Aleksandar Svetski je mee langs drieduizend jaar geldgeschiedenis, van Griekse goudstukken tot Amerikaanse fiat, om te eindigen bij een grootse these: bitcoin is het begin van een nieuw beschavingstype.
Om dat punt te maken, grijpt de auteur terug op het werk van de Duitse cultuurfilosoof Oswald Spengler (1880-1936). Die zag beschavingen als levende organismen met een eigen levenscyclus; geboorte, bloei, en verval. Elke cultuur heeft volgens Spengler een “ziel”, een diep innerlijk streven dat alles doordrenkt: kunst, wetenschap, religie én geld. Hij onderscheidde onder meer het Apollonische (klassiek Grieks, harmonieus, zuiver), het Magische (middeleeuws, spiritueel, naar binnen gekeerd), en het Faustiaanse (modern Westers, expansief, grenzeloos).

En nu, schrijft Svetski, is het tijd voor een nieuwe ziel: de Aeneaanse. Volwassener. Begrensder. Eerbiediger. En het geld dat daarbij hoort? Dat is niet langer papier, niet langer schuld, niet langer manipulabel. Het is digitaal, schaars, decentraal, onveranderlijk. Het is bitcoin.
Het is een knap geschreven tekst. De auteur verbindt Oswald Spenglers cultuurmodellen met de Oostenrijkse school, mythologie met monetair beleid, en spiritualiteit met cryptografie. Het is bij vlagen poëtisch. Wie bitcoin wil begrijpen als méér dan technologie, vindt hierin allerlei aanwijzingen.
Maar de zwaktes van het stuk zitten daar waar het té zeker weet.
De auteur positioneert bitcoin als de enige oplossing, zonder echte alternatieven te overwegen. Fiatgeld is enkel bedrog, goud is te log, “crypto” is corrupt; bitcoin is het enige dat nog klopt. De onderbouwing is vaak filosofisch, zelden empirisch. En in de liefde voor decentralisatie en onveranderlijkheid worden ook de nadelen nauwelijks benoemd. Denk daarbij aan ongelijkheid in bezit, speltheoretische onzekerheden en de praktische kwetsbaarheid van self-custody.
De metafoor van de “Aeneaanse mens” is krachtig, maar blijft ook vaag. Waarom zou Spenglers cultuurmodel bepalend zijn voor de toekomst van geld? Waarom moet geld überhaupt een morele rol vervullen in plaats van gewoon een neutraal ruilmiddel zijn? En wat als de mens helemaal niet op zoek is naar “grenzen en verantwoordelijkheid”, maar juist naar flexibiliteit en comfort?
Toch zit er iets fundamenteel goeds in dit essay. Het stelt de juiste vragen. Wat is geld eigenlijk? Wat doet het met ons? En wat als de geldvorm die we nu gebruiken – inflatoir, gecentraliseerd, op schuld gebaseerd – precies datgene in stand houdt waarvan we collectief voelen dat het moet veranderen?
Wat Aenean Money doet, is bitcoin op een manier neerzetten die veel dieper gaat dan koersdoelen of ETF’s. Het positioneert bitcoin als morele infrastructuur, als een manier om niet alleen ons financiële systeem te herzien, maar ons hele mensbeeld. Dat is ambitieus, te ambitieus, maar ook verfrissend, inspirerend en het lezen waard.
Ons oordeel?
Aenean Money is geen whitepaper, geen beleggingsadvies en geen blauwdruk. Het is een toekomstvisioen. Eentje die je niet hoeft te delen, maar die je wel aan het denken zet.
En daar houden we van!
Méér Alpha
Ben je Plus-lid? Dan gaan we door met de volgende onderwerpen:
- VS valt Iran aan, en de markt blijft kalm?
- SEC dichterbij goedkeuring solana ETF’s
- Noorwegen overweegt verbod op bitcoinmining